Vitamina B6 – rolul ei în organism

Vitamina B6 face parte dintr-un complex de Vitamine B ?i mai poart? numele de piridoxin?. Vitamina B6 este sensibil? la lumina puternic?, decease dar rezist? în cazul c?ldurii sau a oxid?rii.

Rolul acesteia în organism este multiplu. În primul rând, vitamina B6 este indispensabil? metabolismului, deoarece ajut? la transformarea proteinelor, lipidelor ?i glucidelor. Intervine în formarea globulelor ro?ii ?i este un antioxidant foarte puternic, ajutând organismul s? elimine unele substan?e toxice.  „Vegheaz?”  la buna func?ionare a creierului, fiind implicat? în producerea mesagerilor chimici ai acestuia (dopamina, serotonina etc.), esen?iali în coordonarea nervoas?, formarea gândurilor ?i declan?area emo?iilor.

La ce altceva mai serve?te?

  • favorizeaza formarea anticorpilor ?i cre?te rezisten?a la infec?ii;
  • combate tulbur?rile nervoase ?i previne spasmele musculare;
  • trateaz? sindromul premenstrual;
  • diminueaz? riscul apari?iei calculilor renali;
  • reduce num?rul ?i intensitatea crizelor la astmatici.
O cantitate insuficient? în organism duce la tulbur?ri ca:
  • depresie
  • nervozitate
  • insomnie
  • sc?derea imunit??ii
  • modific?ri ale pielii ?i ale mucoaselor.
Caren?a de vitamina B6 la copii poate conduce la convulsii, anemie, v?rs?turi ?i dureri abdominale.
Surse bogate de vitamina B6 g?sim atât în regnul animal, cât ?i în cel vegetal:
  • soia, drojdie, banane, nuci, cartofi, orez, polen, spanac, germeni de cereale, cacao, ficat de vit?, pe?te.

Surse de vitamina B6

  • în 100 g germeni de grâu se g?sesc 3,5 mg vitamina B6
  • 100 g de ficat de vac? (sau de vi?el) pr?jit acoper? aproape jum?tate din necesarul zilnic
  • o banan? de m?rime medie furnizeaz? aproximativ 1 mg de vitamin?
  • nucile sunt o surs? bogat?, c?ci 100 g ofer? 0,90 mg vitamina B6
  • de asemenea, nici alunele nu sunt de neglijat: 100 g î?i aduc 0,45 mg vitamin?
  • o cantitate de 0,20 – 0,25 mg de vitamina B6 po?i lua din 100 g de: ?elin?, spanac, cartofi, p?trunjel sau fasole boabe
  • orezul brun fiert furnizeaz? 0,60 mg vitamin? la 100 g
  • 100 g de sardine î?i ofer? 1 mg din aceast? vitamin?.

Sursa

Comentarii

comentarii